Hyvinvointiklinikka Hyrinä

Hyvinvointialojen osallistava pedagogiikka ja työelämän uudet tarpeet –hankkeen tavoitteena on kehittää työelämälähtöistä hyvinvointialan oppimisympäristöä, edistää nuorten tasa-arvoa sekä vahvistaa osallisuutta.

Hyvinvointiklinikan tarkoituksena on edistää opiskelijoiden työelämässä tarvittavaa ammattitaitoa ja verkostoitumista. Lisäksi hyvinvointiklinikka vahvistaa opettajien osallistavan pedagogiikan osaamista, sekä työssäolevien ammattitaitoa.

perjantai 29. joulukuuta 2017

Terveyskoulu esikoululaisille

Terveyskoulu eskareille


Saimme koulussa projektitehtävän, jossa oli tarkoitus suunnitella ja toteuttaa itse valitsemalle kohderyhmälle sopiva tuokio. Valitsimme kohderyhmäksemme esikouluikäiset ja suunnittelimme pitävämme heille Terveyskoulu -aiheisen tuokion. Paikaksi valitsimme Kenttäkadun päiväkodin ja kävimme paikan päällä kysymässä, josko he innostuisivat ideastamme. Päiväkodin johtajan mielestä idea oli hyvä, ja niin aloitimme projektimme suunnittelun.



Tuokion toteutus suunniteltiin rastimuotoiseksi, eli jokainen meistä pyörittäisi yhtä rastia ja lapset saisivat kiertää ne yksi kerrallaan läpi. Alkuperäisestä suunnitelmastamme poiketen päätimme vetää Terveyskoulun kahdessa osassa, kahtena eri päivänä ja kahdelle eri esikouluryhmälle. 

Terveyskoulun sisällöksi ensimmäiselle päivälle päätettiin 
1. laastarin laitto ja sideharson käyttö,
 2. kyynärsauvojen käyttö,
 3. verenpaineen mittaus ja stetoskoopin käyttö ja 
4. kuumeen mittaus.


Hanna-Marin rasti. Tässä käytiin läpi jalan tukemista eri keinoin

Ronjan rasti. Stetoskoopin käyttöön tutustuminen.

 Seuraavalle päivälle oli tarkoitus opettaa ensiaputaitoja, mutta muutimme sisältöä hieman, kun tajusimme että tiettyjen ensiaputaitojen (kuten elvytys ja tajuttoman ensiapu) saattaisivat olla kohderyhmällemme hieman liian hurjia. 

Seuraavan päivän sisällöksi päätettiin
 1. stetoskoopin käyttö, 
2. kyynärsauvojen käyttö, 
3. lämpölakanan käyttö sekä
 4. jalan tukeminen. 
Annun rasti, jossa tutustuttiin lämpölakanaan ja ensiapulaukkuun.


Kristan rasti, jossa lapset saivat harjoitella kyynärsauvoilla kulkemista.

 Pidimme ensimmäisen tuokion torstaina 14.12. klo 9 alkaen. Esittelimme itsemme ja jaoimme lapset pienempiin ryhmiin. Lapsia oli yhteensä 22 ja jokaiselle rastille tuli kerrallaan noin 3 lasta. Rasteilla työskentely sujui hienosti ja lapset tykkäsivät toiminnasta kovasti. Myös liikkumiset rasteilta toisille meni sujuvasti. Lapset keräsivät jokaiselta rastilta itselleen tarroja Terveyspassiin, johon tuli meidän allekirjoituksemme rastien päätyttyä. Lopuksi kokoonnuimme kaikki yhteen, ja kyselimme eskarilaisilta palautetta. Kaikki kertoivat pitäneensä lähes jokaisesta rastista. Lapset saivat vielä lopuksi käydä tiputtamassa ”hymiöpalautteen” palauteboxiimme.


Jokainen lapsi sai oman terveyspassin, johon kerättiin rasteilta tarroja. Kuvan passi on toiselta Terveyskoulu -päivältä.



Toinen tuokio pidettiin seuraavana päivänä 15.12. Aloitimme taas klo 9. Alku sujui saman kaavan mukaan. Tällä kertaa meillä oli hieman pienempi ryhmä ja jokaiseen rastiin tuli 2 lasta kerrallaan. Rasteilla kului edellistä päivää vähemmän aikaa, mikä oli ihan hyvä, sillä tässä ryhmässä oli vilkkaampia tapauksia kuin edellisessä ryhmässä. Kaikki meni kuitenkin mallikkaasti ja lapset viihtyivät kanssamme. Lopuksi saimme heiltä taas suullista palautetta, sekä hymiölaput palauteboxiin. Myös ryhmien vetäjät antoivat meille paljon positiivista palautetta: toimintapisteiden sisällöt olivat lasten taitotasolle sopivaa, tuokion pituus oli sopiva, suunnittelu, toteutus ja alkuvalmistelut oli tehty hyvin…


Kaiken kaikkiaan meille jokaiselle jäi tästä projektista positiivinen ja onnistunut kokemus! 

Krista, Annu, Hanna-Mari ja Ronja SOTE15AH

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti