Hyvinvointiklinikka Hyrinä

Hyvinvointialojen osallistava pedagogiikka ja työelämän uudet tarpeet –hankkeen tavoitteena on kehittää työelämälähtöistä hyvinvointialan oppimisympäristöä, edistää nuorten tasa-arvoa sekä vahvistaa osallisuutta.

Hyvinvointiklinikan tarkoituksena on edistää opiskelijoiden työelämässä tarvittavaa ammattitaitoa ja verkostoitumista. Lisäksi hyvinvointiklinikka vahvistaa opettajien osallistavan pedagogiikan osaamista, sekä työssäolevien ammattitaitoa.

maanantai 25. toukokuuta 2015

Kuntoutuksen Symposium Hyriassa


Torstaina 21.5.2015.  järjestettiin Hyriassa ensimmäinen Kuntoutuksen Symposium, jonka tarkoituksena oli luoda katsaus tämän hetken kuntouttavan hoitotyön haasteisiin ja mahdollisuuksiin työelämässä. Symposiumiin oli kutsuttu hankkeeseen osallistuvat työelämäyhteistyökumppaneita sekä Hyria Koulutus Oy:sta kuntoutuksen koulutusohjelmasta valmistuneita lähihoitajia. 

Symposiumin tavoitteena oli lähentää koulutuksen ja työelämän rajapintaa. Koska hankkeen päätavoitteena on edistää hyvinvointialoilla ammattiin opiskelevien nuorten opintoihin kiinnittymistä ja työelämässä tarvittavan ammattitaidon saavuttamista, on erittäin tärkeää kuulla hoitotyöntekijöiden ja esimiesten näkökulmia kuntouttavan hoitotyön edistämisen ja kehittämisen sekä opiskelijoiden ohjaamisen näkökulmista. Yhteinen keskustelufoorumi  lisää keskinäistä ymmärrystä yhteisistä tavoitteista, - opiskelijan ohjaamisesta ja oppimisesta, sekä tarvittavasta hoitotyön osaamisesta.

Päivä herätti osallistujien kesken vilkasta keskustelua hoitotyön koulutukseen ja kuntouttavaan hoitotyöhön liittyen. Erilaisia mielipiteitä kuultiin muun muassa opiskelijoiden motivaatiotasosta, työelämäpelisäännöistä sekä opiskelijoiden henkilökohtaisista haasteista, jotka saattavat hankaloittaa opiskelijan ohjaamista työssäoppimisjaksolla. Toisaalta keskiöön nousivat itseohjautuvat opiskelijat ja hyvät sosiaaliset taidot, jotka auttavat opiskelijaa pärjäämään haastavissakin tilanteissa.

Työelämän edustajat toivat esille edellä mainittujen ilmiöiden heijasteet opiskelijoiden työelämäjaksojen ohjaamisessa. Tiivistä koulun ja työelämän välistä yhteistyötä siis kaivataan opiskelijoiden oppimisen ohjaamisessa. Voimme varmasti todeta että erilaiset oppijat ja haasteet ovat osa tulevaisuuden koulumaailmaa. Tämän vuoksi erilaiset pedagogiset järjestelyt, kuten osallistava pedagogiikka ja sen mukanaan tuoma pedagogisen ajattelutavan päivitys on tervetullutta. Koulu on kaikkia varten, mutta niin sanottua tarkkanäköistä, pedagogista silmää tarvitaan jotta osaamme ohjata oppilaat peruskouluista realistiselle koulutuspolulle, ja toisaalta jatkaa ohjaus- ja opetustyötä ammatillisessa koulutuksessa oikeaan suuntaan. Ei helppoja tehtäviä kenellekään, mutta tärkeitä näkökulmia pohdittavaksi tulevaisuuden hoitotyötä ja hoitotyön koulutusta ajatellen.

Tämän hankkeen tavoitteena onkin kehittää hyvinvointialojen ammatillista koulutusta osallistavan pedagogiikan hengen mukaan, jotta erilaisten opiskelijoiden oppimisen tarpeet pystyttäisiin entistä paremmin huomioimaan. Olisi tärkeää edistää lahjakkaiden opiskelijoiden yksilöllistä opiskelua, ja toisaalta tukea käytännönläheisen opetuksen avulla enemmän tukea tarvitsevaa opiskelijaa. Paljon on työtä ja tehtävää edessä, yhteistyötä siis tarvitaan eri verkostojen kanssa.

Kuntoutuksen Symposium viritti kattavaa keskustelua, näkökulmien vaihtamista ja toisaalta vahvisti ennaltaan tunnistettavia ilmiöitä. Kuntouttavan hoitotyön näkökulmaa pohdittiin arjen mahdolisuuksien, haasteiden sekä asiakkaan näkökulmista. Esittelen ohessa muutamia keskeisiä näkökulmia, joita työelämän edustajat nostivat esille.

Kuntoutuksen mahdollisuudet hoitotyössä koettiin vahvasti asenne-kysymyksenä. Yksittäinen hoitotyöntekijä pystyy vaikuttamaan oman työnsä suunnittelemiseen ja toteuttamiseen kuntoutumista edistävän työotteen mukaisesti, mikäli hän tiedostaa ja asennoituu työhönsä kuntoutuksen arvojen perusteella. Tätä hoitotyöntekijän oman asenteen merkitystä korostettiin erittäin paljon.

Ajan- ja apuvälineiden puute hoitotyössä koettiin haastavana tekijänä kuntouttavan arjen mahdollistamisessa. Työelämän edustajat toivat myös esille, että hoitotyössä on havaittavissa osaamattomuutta apuvälineiden käyttämisessä, tämä on luonnollisesti kuormittava tekijä asiakkaan ja työntekijöidenkin näkökulmasta.

Keskusteluun nousi myös kiireen luomisen kulttuuri hoitotyössä, mikä saattaa virheellisesti luoda tunnelman ajanpuutteesta. Tämä kiireenkulttuuri voi vaikuttaa epäedullisesti myös työssäjaksamiseen.

Kaikkiaan kuntouttavan hoitotyön edistäminen ja kuntoutumista edistävän työotteen hyödyntäminen koettiin  hoitotyöntekijöiden työhyvinvoinnin näkökulmasta merkityksellisenä. Pitkällä aikajänteellä tarkasteltuna näiden tekijöiden sisäistämisellä ja arvostamisella voidaan vaikuttaa asiakkaiden hoitoisuuden vähenemiseen.  Ja tämä luonnollisesti heijastuu myönteisesti hoitotyöntekijöiden työssäjaksamiseen.

Iltapäivän yhteisenä teemana oli kuntouttavan hoitotyön kehittäminen arjen hoitotyön sekä hoitotyön koulutuksen näkökulmista. Hankkeen edustajina olemme päivään erittäin tyytyväisiä, koska kuulimme tärkeitä, erilaisia ja herätteleviä ajatuksia kuntouttavasta arjesta.  Päivän ohjelma oli tiivis mutta antoisa, ja se antoi hienon lähtölaukauksen työelämän ja koulutuksen välisen yhteistyön kehittämiseen.

Kiitoksia kaikille osallistujille. Tästä on hyvä jatkaa!






Terveisin, Elina Ikonen


 Kuvat: Jenniina Bies-Wikgren



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti