Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen kehittämisohjelman (Kaste) tavoitteena onkin hyvinvointi- ja terveyserojen kaventumisen lisäksi järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteita ja palveluita asiakaslähtöisesti. Painopiste siirtyy yhä enemmän myös hyvinvoinnin aktiiviseen edistämiseen ja ongelmien ehkäisemiseen. Tarvitaan yhteistyötä ja sen selkiyttämistä eri toimijoiden kanssa, joita ovat esimerkiksi julkinen sektori, järjestöt ja yritykset (Kaste 2012.)
Hyvinkään SOTE -messuilla saimmekin kuulla millaiset sote -näkymät Keski-Uudellamalla on edessä ja millaisia ratkaisuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi on kokeiltu. Vahvasti oli kuultavissa, että tarvitaan organisaatioita sekä organisaation sisäisten toimijoiden rajoja ylittävää monialaista toimintaa ja kehittämistä. Puheenvuoroissa kannustettiin innovaatioihin ja hyvien käytäntöjen käyttöönottoon.
Lemström ja Virtanen (2014) kuvaavat sisäisen yrittäjyyden ilmenevän työntekijän tapana suhtautua oman työnsä kehittämiseen. Työntekijä, joka on sisäinen yrittäjä, on aloitteellinen, tunnistaa mahdollisuuksia ja haastaa samalla organisaation rajoja auttamalla organisaatiota uudistumaan. Sisäinen yrittäjyys työntekijöissä edistääkin organisaation kannattavuutta, tuottavuutta, suorituskykyä, asiakaslähtöisyyttä, oppimista, innovatiivisuutta ja työtyytyväisyyttä. Kalliokoski ym. (2010) kuvaavat työntekijän yrittäjämäistä asennetta intohimona, innostuneisuutena, tavoitteellisuutena ja sitoutumisena työhön. Omaa osaamisen kehittämisestä pitää ottaa aktiivisesti vastuuta.
Kosmetologiopiskelijat Terhi ja Riikka (takana) sekä lähihoitajaopiskelijat Heidi, Linda ja Tiia (edessä) reippaina messuemäntinä |
Kilpinen (2008) toteaakin, että tarvitaankin rohkeutta ajatella uudella tavalla ja tuoda asioita esille. Luovuus ja oppiminen tarvitsee ympärilleen sellaisen työelämän kulttuurin, jossa saa ja uskalletaan epäonnistua. Epäonnistumisesta opitaan eniten ja toisaalta mitään uutta ei saada aikaan, ellei uskalleta yrittää jotain muuta kuin mitä varmasti osataan. Uudistumisen ilmapiiri on uuden yrittämistä, epäonnistumista, onnistumista ja inspiroitumista.
Tästähän myös Hyvinvointiklinikka Hyrinää kehittävässä hankkeessa on kysymys. Kokeilemisesta ja innostumisesta, vai oliko meillä ensin innostus ja sitten kokeilua, josta innostuttiin lisää... Innostusta ei ainakaan tästä päivästä puuttunut, sillä opiskelijat ottivat Hyvinvointiklinikkansa ständin haltuun heti aamusta ja meidän valmentajien osaksi jäi ilolla seurata syrjästä, miten opiskelijat esittelivät toimintaansa, verkostoituivat ja pohtivat oman osaamisen tuotteistamisen mahdollisuuksiaan.
Arvontaa osallistuttiin ahkerasti. Arvonnassa kysyttiin messuvierailta mikä on Hyrinä |
Mikä on Hyrinä? Tätä kysyimme myös messuvierailta. Mutta mikä on Hyrinä. Tämän kysymyksen äärellä olemme olleet useaan kertaan ja varmaa on, että olemme jonkin sellaisen äärellä, jota on vaikea sanoittaa. Hyrinä pitää kokea opettajana ja opiskelijana. Hyrinä on opiskelijoiden harjoitusyritys, mutta ennen kaikkea olemme kehittämässä monipuolista ja joustavaa oppimisympäristöä.
Opettaja -lehtikin teki Hyrinästä jutun lokakuun alussa ja se on luettavissa tämän linkin takaa.
Terveisin,
Jenniina Bies-Wikgren
Lähteitä
Janhonen, M. & Johanson, J-E. 2007. Suhteiden voima. Organisaatiot tutkimuksen kohteena. Teoksessa A. Kasvio & J. Tjäder (toim.) Työ murroksessa. Helsinki: Työterveyslaitos, 55-70.
Kalliokoski, P., Kekkonen, T., Lehtinen, E., Leikola, M., Mäkeläinen, M., Paavilainen, J., Psanen, J. & Pitkänen, J. 2010, 2. painos. Työryhmän raportti: Yritystoiminnan ja työn murros. Teoksessa A Nurmio & T Turkki (toim.) Elinvoimainen Suomi. Helsinki: Sitra, 49-63.
Kaste 2012. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma KASTE 2012-2015. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:1. Verkkodokumentti <http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/112146/STM_2012_%20KASTE_FI_uusi.pdf?sequence=3>.
Kilpinen, P. 2008. Liekeissä! Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Lemström, T. & Virtanen, J.V. 2014. Sisäinen yrittäjyys ja sen esteet terveydenhuollossa. Hallinnon tutkimus (33) 1, 5-20.
Tuomi, K. 2007. Työyhteisön toiminta, henkilöstön hyvinvointi ja yrityksen menestyminen työelämän murroksessa. Teoksessa A. Kasvio & J. Tjäder (toim.) Työ murroksessa. Helsinki: Työterveyslaitos, 121-134.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti