Hyvinvointiklinikka Hyrinä

Hyvinvointialojen osallistava pedagogiikka ja työelämän uudet tarpeet –hankkeen tavoitteena on kehittää työelämälähtöistä hyvinvointialan oppimisympäristöä, edistää nuorten tasa-arvoa sekä vahvistaa osallisuutta.

Hyvinvointiklinikan tarkoituksena on edistää opiskelijoiden työelämässä tarvittavaa ammattitaitoa ja verkostoitumista. Lisäksi hyvinvointiklinikka vahvistaa opettajien osallistavan pedagogiikan osaamista, sekä työssäolevien ammattitaitoa.

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Lähihoitajaopiskelijoiden asiakaspalvelu

Olimme suorastaan jännän äärellä kuntoutuksen sekä sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalaopiskelijoiden kanssa. Jalkauduimme hyvinkääläisen palvelutalon tiloihin ottamaan vastaan asiakkaita hierontaan sekä hyvinvointikioskiin joulu-tammikuussa. Asiakasvastaanottoja oli yhteensä viitenä päivänä, joina kuntoutuksen osaamisalaopiskelijat vastasivat hieronnan asiakaspalvelusta sekä sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalaopiskelijat Hyvinvointikioskin mittauksista (verenpaine, PEF, verensokeri, kolesteroli ja hemoglobiini, lisäksi kuntoutuksen osaamisalaopiskelijat osallistuivat kioskiin puristusvoiman mittaamisella).
Tiimivetäjien palaveria

Opiskelijat työskentelivät työvuorojen mukaan, joista joka työpäivälle erikseen valitut tiimivetäjät pitivät huolta. Tiimivetäjien vastuulla oli varmistaa, että työvuoroissa oli tarpeellinen määrä työntekijöitä ja tiimivetäjät tekivät tarvittaessa muutoksia työvuoroihin ja -tehtäviin. Tiimivetäjät huolehtivat myös, että työntekijöillä oli aina tarvittavat välineet ja materiaalit saatavilla. Aamut alkoivat siis tohinalla. Tiimivetäjien vastuulla oli myös asiakkaiden vastaanotto ja ohjaaminen. 

Paikalla olleet valmentajaopettajat antoivat tarvittaessa tukea opiskelijoille, jotka hoitivat tehtävänsä vastuuta kantaen ja harjaantuen itsenäisiin ratkaisuihin sekä oma-aloitteisuuteen. Työntäyteiset päivät sisälsivätkin runsaasti oppia asiakkaiden kohtaamisesta ja vastuullisuudesta työmenetelmien hallinnan harjaantumista unohtamatta. Me valmentajat seurasimme ilolla opiskelijoiden työskentelyä ja etenkin siitä saatuja oppimiskokemuksia.







Tässä sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalaopiskelija Elinan kirjoitus Hyvinvointikioskin viimeisestä päivästä:

Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalan opiskelijoiden päivä Sahanmäen palvelutalon terveyskioskissa 19.1.2016

Aamu alkoi rauhallisesti paikkoja laitellessa ja päivän ohjelmaa sekä sisältöä kerratessa. Mukanamme oli kuntoutuksen osaamisalan opiskelijoita jotka hoitivat terveyskioskissa puristusvoimaa, olivat kassalla sekä tekivät ennalta varattuja hieronta-aikoja. Mukanamme myös oli 2 opettajaa, sairaanhoidon ja huolenpidon sekä kuntoutuksen osaamisalasta.



Tilat kioskille olivat pienet mutta hetken organisoituamme saimme tilan toimivaksi. Yhdessä pöydässä suoritimme kaikki pistoja vaativat mittaukset: verensokeri, kokonaiskolesteroli sekä hemoglobiini. Tällä pisteellä oli aina kaksi opiskelijaa joista toinen suoritti mittaukset, toinen kirjaamisen ja ohjaamisen. Toisessa pöydässä suoritettiin pistomittausten jälkeen verenpaineen mittaus sekä PEF -puhallukset. Viimeisenä pisteenä oli puristusvoima.



Aamulla verenpaineen mittauksessa kävi vain yksi asiakas joka oli ennen jo käynyt terveyskioskissa. Pitkin päivää asiakkaita kertyi yhteensä kuusi. Yksi asiakkaistamme oli nähnyt lehdessä ilmoituksen ja tätä kautta osasi tulla kioskiin. Hän oli innoissaan ja hyvin kiitollinen palveluistamme. Ryhmähenki ja tiimityö oli hyvää pitkin päivää ja saimme hyvää palautetta. Ruokailutkin sujuivat joustavasti.

Terveyskioskin jatkoa ajatellen tulimme tulokseen, että kioskin olisi hyvä olla joka kerta eri paikassa sillä moni kertoi jo käyneensä aiemmin.  Muuten kioski oli kokonaisuudessaan mieluinen oppimistilanne sillä se tarjosi haasteita ja oikeita asiakkaita sekä tasapuolisesti vastuuta. J


Tavarat pakattu.
Lisäksi reput täynnä oppimiskokemuksia!

Terveisin,
Jenniina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti